Carmens tussenjaar

Week 1 in Barcelona

Hola,

24 maart ben ik in Barcelona aangekomen. De eerste week in Barcelona zit er al op.

Domingo 24 de marzo

In de middag kwam ik in Barcelona aan. De vlucht was snel en goed gegaan. Toen ik mijn bagage had opgehaald, stond mijn gastgezin me op te wachten. Ik herkende ze meteen. Het was echt lekker weer in Barcelona. Ongeveer 22 graden. En ik liep daar met mijn lange broek, dikke trui en winterjas. Het duurde ongeveer 15 minuten om van het vliegveld naar huis te rijden. Het gezin woont in een flat op de derde verdieping zonder lift. Gelukkig heb ik maar 1 koffer bij en hoefde mijn gastvader minder te tillen. Mijn kamer is erg kleurrijk. Roze en groen met een paar schilderijen en een kleurrijk gordijn. De kinderen hadden heel groot ''bienvenida'' geschreven wat welkom betekend. Ook stond er een mand met cadeautjes op mijn bed. Ik had ook iets meegenomen voor de kinderen, dus we zijn toen cadeautjes gaan uitwisselen. Ik had een mok met 18 erop, iets om foto's aan te hangen en een notitieboekje gekregen. Voor de kinderen had ik 2 knuffels, een kleurboek, een mix voor stroopwafelcake, kleurpotloden, klei en een zwaard meegenomen. Ze waren er erg blij mee. Ik was ook erg blij met mijn cadeautjes. De ouders eten vrij vroeg. Al rond 19:00 elke dag. Zondag is normaal de dag van de ''tortilla'', dus we hebben tortilla en ''croquetas'' gegeten. Croquetas zijn een soort mini kroketjes met een bepaalde vulling. De moeder is vegetarisch, dus haar croquetas hadden een wortel vulling en onze hadden een kip vulling. Het was erg lekker.

Lunes 25 de marzo

Vandaag hebben de ouders vrij genomen om mij te laten zien hoe thuis alles werkt en ook om een paar leuke plekjes in de buurt te laten zien. Om 07:45 ging de wekker. Toen zijn we samen gaan ontbijten. De kinderen hebben school van 09:00 tot 17:00, dus rond 9 uur heb ik samen met de ouders de kinderen naar school gebracht. Daarna ben ik samen met de ouders door de buurt gaan lopen en zijn we ergens wat gaan eten en drinken. Ook gingen we boodschappen doen. De ouders waren heel lief en zeiden dat als ik wat zag dat ik lekker vind, dat ik dat dan gewoon mag pakken. In de middag zijn we samen thuis gaan lunchen. In het weekend houden de ouders na de lunch een siësta van ongeveer een half uur. Dat is voor mij te kort, dus ik heb er een van dik een uur gehouden. Rond 5 uur ben ik samen met de ouders de kinderen weer gaan ophalen. De ouders moesten nog wat doen, dus ik ben alleen met de kinderen naar een park gegaan. Ik heb verschillende spelletjes met ze gedaan en voetbal gespeeld. Thuis heb ik Spaanse liedjes gezongen met de kinderen en ook nog tv gekeken. Om 21:00 gaan de kinderen naar bed. Ik was niet veel later naar bed gegaan, want ik was erg moe.

Martes 26 de marzo

Vandaag moest ik alleen de kinderen verzorgen en naar school brengen. Alles was prima gegaan. De kinderen luisteren goed. Van maandag tot en met vrijdag heb ik van 09:00 tot 17:00 vrij. De ouders wonen in een hele lange rechte straat. Ik ben naar links gegaan en ben gewoon gaan lopen en dan zou ik zelf wel zien waar ik uit zou komen. Dit was een goed idee, want ik kwam een mooi park tegen. Parc de Montjuïc is een heuvel met op de top een fort, Castell de Montjuïc, en eromheen een groot park. Ook is er een hele grote fontein en een waterval. Ik ben 's middags naar het park geweest, maar blijkbaar licht de fontein 's avonds op. Dus ik wil er nog een keer in de avond terugkomen. Toen ik weer thuis was, heb ik een uurtje een siësta gehouden en daarna ben ik samen met de ouders de kinderen gaan halen. Elke dinsdag hebben de kinderen van 17:30 tot 18:30 muziekles, dus daar heb ik ze samen met de ouders naartoe gebracht.

Miércoles 27 de marzo

Vandaag ben ik naar de Ramblas gaan lopen. Dat is ongeveer 45 minuten. Voor de flat is ook een bushalte en een metrostation, maar ik snapte niet waar ik dan moest uitstappen, dus ben ik maar gaan lopen. Het was gelukkig lekker weer. Thuis heb ik nog wat Spaans geleerd. De ouders vertelde me dat in de buurt ook een taalschool is waar je gratis Spaans kunt leren. Ze hebben contact gezocht met de taalschool en er is nog plek voor me. We moeten nog een afspraak maken om mijn niveau te testen (ik zou in niveau A2 horen te zitten) en dan kan ik beginnen als het goed is. Elke woensdag hebben de kinderen van 17:15 tot 18:10 hiphop les. Na die les ben ik thuis met de kinderen gaan tekenen. Om 19:00 gingen we weer avondeten. De moeder had een soort vegetarische taart gemaakt. Het was echt super lekker. Toen de kinderen naar bed gingen, ben ik ook naar bed gegaan, want was kapot van al dat lopen vandaag.

Jueves 28 de marzo

Vandaag heb ik met een Duitse au pair afgesproken. Ik heb haar via een Facebookgroep ontmoet met andere au pairs in Barcelona. Emma is 19 en past op een jongen van 14. Het is leuk om te horen hoe haar leven als au pair eruit ziet en hoe haar oppaskind is. We hebben ergens geluncht en zijn toen richting het strand gaan lopen. Emma heeft minder vrije tijd dan mij door de week, dus ze moest al snel weg toen we eenmaal bij het strand waren aangekomen. Ik ben wel nog even gebleven en heb een boek gelezen in het zand. Het is echt een mooi strand, maar er lopen heel veel mensen rond die je dingen proberen te verkopen. Ook op het strand zelf. Ze spreken je de hele tijd aan. Dit is wel echt irritant. Ook vandaag ben ik weer naar huis gelopen, want ik wist nog steeds niet hoe ik met de bus of metro van het centrum naar huis kom of andersom. De ouders hebben 2 opklapbare fietsen die ik van ze mag lenen, maar het verkeer hier is echt een chaos, dus ik durf nog niet de weg op. Nadat ik de kinderen van school had gehaald, heb ik nog ongeveer 2 uur met ze in het park gespeeld.

Viernes 29 de marzo

Ik had geen zin om weer zo veel te lopen, dus omdat het lekker weer was ben ik ergens op een bankje in de zon een boek gaan lezen. Thuis ben ik een nieuwe Spaanse serie gaan kijken. Dit is toch wel een leukere manier van Spaans leren. De serie heet ''Fugitiva''. Ik ben samen met de ouders de kinderen van school gaan halen, want in de middag gingen we naar een soort ruimtevoorstelling. Er was een grote opgeblazen bol met erin een projector die het plafond omtoverde in de ruimte. We konden met een groep van volwassenen en kinderen erin zitten en er was dan iemand die van alles en nog wat over de ruimte uitlegde. Hoewel ik niks kon verstaan, was het wel interessant. Vrijdag is hier pizzadag. De kinderen mogen dan in de woonkamer eten bij de tv en ik ging met de ouders in de keuken eten. Ik lust niet heel veel soorten kaas en ik heb ook veel soorten kaas nog niet geprobeerd. 3 keer raden welke pizza er op tafel stond... 4 soorten kazen MÉT nog 2 andere soorten kazen die de ouders erop hebben gedaan. De ouders zijn dol op kaas. Gelukkig was de pizza wel lekker.

Sábado 30 de marzo

Vandaag was het nichtje van mijn gastmoeder 19 geworden. We hebben met de familie van de moeder in een tapas restaurant gegeten. Er werd van alles besteld. Ik liet het maar op me af komen. Normaal probeer ik niet graag nieuw eten, maar ik heb alles op 1 ding na geprobeerd. Ik heb (zonder dat ik het wist) een stukje van een oor van een varken geprobeerd. Ik vond het smerig. Mijn gastvader had het ook nog nooit gehad, maar hij vond het ook heel vies. Mijn drinken was op, dus als ik het doorslikte kon de vieze smaak niet wegspoelen. De vader zag aan me dat ik het gewoon niet mijn keel afkreeg en ik mocht het dus gelukkig in een zakdoekje uitspugen. Ook had ik een ander soort vlees geprobeerd dat van een koe komt. Ook dit vond ik echt ranzig, maar heb ik wel opgegeten. Nadat ik een stukje van een oor van het varken had geprobeerd, vroegen ze of ik een stukje van de neus van het varken wilde proberen. Dit heb ik maar overgeslagen. 's Avonds heb ik met andere au pairs afgesproken om uit te gaan. De Duitse au pair Emma die ik al eerder had ontmoet was er ook bij. We zouden naar een rooftopparty gaan. Bij de ingang kregen we een kaartje voor gratis cava. Dit was het eerste en laatste drankje dat ik daar heb gedronken, want bier was €6 en bijvoorbeeld een cocktail was €14. Het was echt super mooi daar. En het uitzicht was prachtig, maar we voelden ons niet echt thuis bij die te netjes geklede mensen . Rond 2 uur wilden we naar een bar of club gaan. Toen we eenmaal buiten waren, was het al 3 uur. Dit kwam omdat vandaag de tijd is veranderd. Hier had ik geen rekening mee gehouden. Hoewel de ouders me geen eindtijd gaven, wilde ik het niet al te laat maken in mijn eerste week. Op de heenweg heeft mijn vader precies uitgelegd hoe ik op de afgesproken plek kon komen, maar samen met de andere au pairs moesten we nog een keer de metro nemen om bij de rooftopparty te komen. Ik wist dus niet hoe ik vanaf dat metrostation weer bij de andere kwam waar ik zelf ben uitgestapt. Omdat ik dat hele stuk nog moest lopen, ben ik maar naar huis gegaan. Rond 5 uur was ik thuis. Het was leuk om de andere au pairs te leren kennen.

Domingo 31 de marzo

Om 10 uur ongeveer zat ik al te ontbijten met het gastgezin. Vandaag gaan we naar een goochelshow. De ouders hadden tegen me gezegd dat ik mocht uitslapen, maar ik wil ook graag dingen met hen doen, dus ging ik mee. Ik ben blij dat ik ben mee gegaan, want het was echt een hele leuke show. Voor jong en oud. Na de show zijn we tuis gaan lunchen. Na de lunch gingen de ouders weer een siësta houden. Ik voelde me best fit en was bang dat als ik zo kort ging slapen ik juist moe zou worden. Een Nederlandse au pair had gevraagd of ik met haar wilde afspreken, dus dat is was ik ben gaan doen. Jennifer had ik al eerder bij een au pair voorbereidingsworkshop van Travel Active (de Nederlandse organisatie waar ik mee reis) ontmoet. Zij wilde ook graag in Valencia als au pair gaan werken net als mij, maar nu zijn we allebei tot eind juli in Barcelona. Dat is echt toevallig. We zijn ergens in het centrum iets gaan drinken. Ik vond het echt super gezellig. Het was fijn om gewoon lekker Nederlands te kunnen praten. Toen de kinderen in bed lagen wilden de ouders even met mij bespreken hoe de eerste week is gegaan. Ik ben echt heel erg blij met het gastgezin. Het zijn lieve kinderen die goed luisteren. De ouders zijn ook heel aardig en ik voel me door hen erg op me gemak hier. Ik ben erg blij dat ik zo veel vrije tijd heb, zodat ik genoeg tijd heb om Barcelona te verkennen, met andere mensen af te spreken, Spaans te leren en nog meer. De ouders zijn heel flexibel, wat ik super fijn vind. Ik hou van uitgaan en van hen mag ik dat ook. Zij zijn ook erg blij met mij. Ik vind het alleen nog erg lastig om met de kinderen of soms ook de ouders te communiceren. Tegen de kinderen praat ik Engels, maar moeilijkere of langere zinnen begrijpen ze niet en dan zou ik die moeten vertalen. Dit lukt me niet altijd even goed. De kinderen spreken Spaans tegen mij. Heel vaak begrijp ik niet wat ze zeggen. En als het gastgezin in het Spaans een gesprek voert, kan ik het lastig volgen en is het dus moeilijk om mee te kunnen praten. Ik ben dus wat stiller, maar ik weet dat dit normaal is. Als ik straks beter Spaans kan, kan ik ook meer met het gezin praten. Dat komt wel goed.

Het was een goede eerste week met het gastgezin in Barcelona!

Foto's van dit verhaal vind je in de fotoserie :)

Reacties

Reacties

Pap

Hey sjat, mooi geschreven en een mooi verhaal! Fijn om te horen dat je het treft met zo'n leuk gastvrij gezin. Geniet ervan en groetjes xxx

Elvira

Mooi verhaal! Leuk gezin! XX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active